BRAINFOOD VOOR STUDENTEN

 

Het leven van een student is niet altijd even makkelijk.
Het betekent vaak:

+ Stress

+ Weinig nachtrust

+ Onevenwichtige maaltijden

+ Prestatiedruk

Hoe kan jij zorgen voor een meer gebalanceerd en succesvol academiejaar? 

Ons advies: luisteren naar wat je lichaam nodig heeft! In onderstaande lijst vind je enkele vitaminen en mineralen die elke student wel kan gebruiken!


1. IJZER

Vermoeidheid, werking immuunsysteem

Het ijzergehalte in je bloed is gelinkt met je geheugen, vermoeidheid en stemming. Het is zelfs wetenschappelijk aangetoond dat ijzer je minder moe maakt en bijdraagt tot de werking van je immuunsysteem. [1]

Jammergenoeg maakt het menselijk lichaam zélf geen ijzer aan. Hierdoor moeten we dit mineraal volledig uit onze voeding halen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld vlees, vis en/of kip te eten, maar ook in spinazie en radijsjes zit ijzer. [2]

Wanneer je niet genoeg ijzer inneemt voel je je snel moe en kan je last hebben van hoofdpijn, we spreken dan van een ijzertekort. [3]

Heb je het gevoel dat je niet genoeg voedingsmiddelen met ijzer eet? Dan zou het zeker de moeite kunnen zijn om een ijzersupplement te nemen! 

2. VITAMINE B12

Psychologische functie, energieproductie, werking immuunsysteem

Een tekort aan vitamine B12 wordt geassocieerd met geheugenverlies en depressie. [4]

Daarbij zit vitamine B12 enkel in vlees, vis, eieren en melkproducten. Voor veganisten is het dus zeer belangrijk om een vitamine B12 supplement te nemen. [5] 

 

3. MAGNESIUM

Zenuwstelsel, geheugen, vermoeidheid

Ook magnesium helpt bij vermoeidheid! Daarnaast heeft het ook nog een positieve invloed op je zenuwstelsel en bevordert het een normale psychologische functie. [1]

Belangrijker voor studenten is echter dat magnesium effect heeft op je geheugen. Dit mineraal geeft je namelijk een geheugen boost, op korte termijn én lange termijn! Handig! [6]

Magnesium vinden we o.a. terug in noten, zaden, groene groenten en volkorenproducten. Als je een geheugen-boost kunt gebruiken is het dus slim om genoeg magnesium via voedsel of met behulp van een supplement te consumeren. [7] 

 

 

4. VITAMINE B9

Cognitieve functie, vermoeidheid

Ook deze vitamine is perfect voor de drukke student!

Studies toonden aan dat mensen die te weinig vitamine B9 innemen een minder goede cognitieve functie hebben dan mensen die voldoende B9 consumeren en dat lage vitamine B9 levels in het bloed kan gelinkt worden met depressie. [1;4]

We vinden vitamine B9 voornamelijk terug in groene groenten, volkoren producten, brood, vlees en zuivel. [8]

 

  • [1] Europese Commissie. (2012). Verordening 432/2012. Publicatieblad van de Europese Unie. Retrieved from http://www.efsa.europa.eu/en/topics/topic/article13.htm
  • [2] IJzer in voeding | Voedingscentrum. (n.d.). Retrieved from https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/ijzer.aspx
  • [3] Bloedarmoede door ijzertekort · Gezondheid en wetenschap. (2021). Retrieved from https://www.gezondheidenwetenschap.be/richtlijnen/ijzertekort-en-bloedarmoede
  • [4] Tardy, A.-L., Pouteau, E., Marquez, D., Yilmaz, C., & Scholey, A. (n.d.). Vitamins and Minerals for Energy, Fatigue and Cognition: A Narrative Review of the Biochemical and Clinical Evidence. https://doi.org/10.3390/nu12010228
  • [5] Vitamine B12 | Voedingscentrum. (n.d.). Retrieved from https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-b12.aspx
  • [6] Serefko, A., Szopa, A., Wlaź, P., Nowak, G., Radziwoń-Zaleska, M., Skalski, M., & Poleszak, E. (2013). Magnesium in depression. Pharmacological Reports. Elsevier B.V. https://doi.org/10.1016/S1734-1140(13)71032-6
  • [7] Magnesium | Voedingscentrum. (n.d.). Retrieved from https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/magnesium.aspx
  • [8] Foliumzuur | Voedingscentrum. (n.d.). Retrieved from https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/foliumzuur.aspx
 

Besluit?

Als student kan je het academiejaar aanzienlijk draagbaarder maken door een gebalanceerd eetpatroon te volgen en zo de bovenstaande mineralen en vitaminen in te nemen. Desondanks is het niet meer dan normaal dat dit niet altijd gebeurt. Gezond eten kost veel tijd, iets wat een student vaak niet heeft, en is daarnaast vaak nog erg duur. 

Het is daarom geen slecht idee om een supplement te nemen om zo je tekorten bij te vullen, bovenop een gezond eet- en slaappatroon uiteraard! 

Hoe interssant was dit artikel voor u?

SAIGA PHARMA NV

Legeweg 157C

8020 Oostkamp

BE0782.633.810